Dara Helvétský kříž

Nosework září - listopad 2018

02.12.2018 19:45

Září

Začátky Noseorku jsem začala s Darčou sama, bez odborného ,,dozoru", takže ještě uvidím, co budeme předělávat a k čemu se budeme vracet :-)

Uvidíme, jestli se dohrabeme k nějakým zkouškám, hlavní je činnost pro Darču. Protože pochval a odměn není nikdy dost :-)

K vtiskávání používám jen slovo ,,Ano" a odměnu. Je to na principu klikru, ale místo kliknutí je právě to ,,ano". Na klikr mi chybí ještě jedna ruka :-) Když přičichne ke skořici, přijde ,,ano" a odměna. Používám různé druhy a značky skořice a po pár použití beru čisté, neoslintané :-) (nechci, aby se Darča řídila třeba slinami)

Darča zkouší brát skořici do tlamy (je naučena věci nosit). Pokud se tak stane, říkám jí ,,ne" a snažím se příště říci ,,ano" a odměnit dřív, než to stihne.

Vzorek je vždy volně, nezakrytý, vždy celá skořice. Místa,,úkrytu" jsou různá, doma dávám skořici velmi často ke stěnám a do rohů.

Venku skořici odhazuji (aby se Darča neřídila stopama). Označení víceméně neřeším, když Darča najde vzorek, zastaví se a koukne na mě a pokud ji dám znovu povel pro najití skořice (používám ,,go search" ) znovu se vzorku dotkne čumákem. Jsem  spokojená :-)

 

Říjen

Absolvovaly jsme hodinu u Ivety Soukupové - Psí škola Bobík. Viděla jsem tak i práci jiných psů a psovodů a dozvěděla sespoustu informací.

Takže jsem zjistila, že při tom, jak Darča vzorek ukazuje, nejsem často schopna místo přesně určit. (když vzorek najde, stojí a zvedne hlavu, tak když ho má znovu ukázat, musí ho znovu ,,dohledat". Tím, že ho ukazuje jen kratičkým dotykem, nejsem často schopna určit přesné místo nálezu) = musím změnit styl ukázání

Dostaly jsme také tip na zmenšování velikosti skořice (hodí se pro budoucí zahrabané vzorky)

Při hledání je důležité jak navětřování - větší ,,pestrý" terén, tak i pomalé, pečlivé dohledávání na menším terénu - ,,jednolitý" stejný, přehledný-  (na zkouškách jsou oba typy terénů) -to zatím jako problém nevidím. Pokud Darče ukáži víc k zemi (jako na stopě), je pomalejší, pečlivější a pracuje s nižším nosem. Uvidíme později :-)

Darča má při hledání výdrž (je zvyklá ze záchranařiny), občas mi připadne trochu ,,přemotivovaná" - ukázání vzorku je pak hektické, vic než obvykle rejdí čumákem po zemi a mé určení místa je pak velmi nepřesné.

Prostě super trénink :-)

 

Listopad

Jsem nemocná, je to nějaká rýmička. Teda nejen rýmička, ale i chrchlám a nemohu mluvit. To dělá dost velký problém při odměňování a říkání ,,ano". Rozhodla jsem se, že budu po Darče chtít při ukázání vzorku delší, klidný "dotek" - v uvozovkách proto, že ne vždy se má skořice dotýkat. Zpočátku (ještě před rýmičkou) jsem to zkoušela tak, že ,,ano" řeknu o něco později. Moc mi to nejde, buď to řeknu moc brzy (Darča nemá důvod zůstat u vzorku déle), nebo moc pozdě (Darča stihne zkusit ještě něco,většinou pohyb čumákem, čímž dojde k  postrčení skořice a to rozhodně podporovat nechci). Tak přemýšlím, jak to udělat lépe a jednodušeji :-)

 

Ležím, nemohu mluvit a Darča má potřebu něco dělat, takže jsem zapřemýšlela a vytáhla klikr (slovně momentálně odměňovat nemohu a Darča klikr zná z dřívějška). Najednou mi ruka nechybí :-) Je vidět, že všechno jde. Za cíl jsem si dala klidné ukázání vzorku.

Zkouším to tak, že  se mnou Darča leží na posteli, já dám kousek od ní skořici a chci po ní, aby ho ukázala. Když leží, nemá snahu čumákem hýbat a není problém dosáhnout toho, aby vzorek ukazovala delší dobu (s položenou hlavou). Vzorek po odměně vezmu a přemístím na jiné místo - stále v Darčiném dosahu tak, aby se nemusela zvedat. Když je toto označení několik dnů jisté a bezchybné, Darču nechávám stát na zemi a označovat skořici ležící na kraji postele (máme matraci na paletách, takže je vzorek v ideální výšce na označení položením hlavy ke skořici.

Když je i toto jisté, skořici dávám postupně blíž k zemi (postupuji hodně pomalu, aby si Darča nezačala lehat - má k tomu sklony, označovala tak na stopách předměty. Teď už po ní lehání nechci, pro starého psa je to zbytečně namáhavé. Nakonec je Darča schopna označit skořici ležící na zemi. Pro jistotu ještě vždy na začátku tréninku začínám se skořicí na kraji postele. Pak udělám pár ,,mezistupňů" směrem k zemi. Až pak ji nehávám značit skořici na zemi, v rozích apod. Zatím to vypadá dobře.

 

Kontakt

Jana Nečasová (Zíková), Petra Brodská

jchlumska@seznam.cz. p.jancickova@seznam.cz

p.jancickova@seznam.cz

606 390 049

Želiv 345
394 44

Hlavní 7
Větrušice
25067

Vyhledávání

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode