Dara Helvétský kříž

Nosework prosinec 2018

30.12.2018 20:30

Prosinec

V prosinci bych jako nejdůležitější vypsala tyto tři body:

1.

Vyšla knížka od Kristýny Dostálkové - Nosework https://plotknihy.cz/cs/nosework/630/p/

    - je to již druhá knížka v češtině věnovaná sportu Nosework. Je super, jsem z ní opravdu nadšená. Vše srozumitelně a jednoduše napsáno, názorné fotky. Zajímavé typy k tréninku.

2.

Absolvovala jsem u Kristýny Dostálkové teorii k tréninku řad (jeden ze směrů u zkoušek) - organizováno čuchej.cz https://cuchej.cz  Seminář vynikající, skvělá organizace. Spousta informací, inspirace, rad.

S Darčou jsem začala ,,hrát skořápky". Začaly jsme s dvěma stejnými nádobami, v jedné skořice, v druhé jiný pach (použila jsem plato od vitamínů, dá se dát cokoliv), postavila jsem je před Darču, ukázala a dala povel k označení vzorku. Stejně jako při skořápkách se pořadí mění. Když to Darče šlo, začala jsem přidávat další nádobky s pachy.   Navrch jsem vždy přidala  mačkaný tenoučký papírový ubrousek - to aby nebylo vidět, co je schované a Darča musela čichat ). Je to super hra pro zimní počasí :-)

3.

Absolvovaly jsme další hodinu u Ivety Soukupové - Psí škola Bobík. Vypadá to, že jsme na dobré cestě :-). Máme další typy co dál trénovat a začneme ztěžovat úkryty...

 

27.12.

Venku trénujeme stále značení - teď již skořici zmenšuji. Velmi často ji odhazuji, aby ke vzorku nevedly stopy. Těch je dost ve chvíli, kdy skořici někam zastrkuji. vždy alespoň 0,5 cm kouká, aby mohlo být dohledání přesné. Při odhazování Darču nechávám prohledat ,,velký terén".Vzorek zde není schován, dá se cítit z větší vzdálenosti. Pokud skořici někam zastrkuji, chci po Darče prohledání malého prostoru důkladně (zde i ukazuji). Začínám i hledání bez ,,odbíhačky"- tj. Darča nevidí, že skořici odhazuji/schovávám.

 

Doma jsem do ,,skořápek" začala dávat negativa. U granulí nebyl problém, ale když jsem dala kousek sušeného copánku nebo lepší pamlsky, klesla výrazně úspěšnost. Ihned jsem se vrátila a pokračovala jsem tak, jak jsem měla začít hned odpočátku. Vzala jsem jen dvě skleničky, v jedné skořice, v druhé sušený copánek. Tu se skořicí jsem dala tak, aby u ní Darča začala, ale tak blízko druhé, aby cítila i copánek. Protože je učena, aby nádobky nepřeskakovala, začala tou se skořicí (i když na ní bylo vidět, že ten copánek ji láká). Jako odměnu jsem použila trochu oblíbené konzervy v krabičce ( asi nejoblíbenější odměna, používala jsem ji při záchranařině ) s přídavkem stejného copánku, jako je ten v skleničce. Při dalším ,,hledání" jsem již skleničky dala vedle sebe, stále tak, aby správná se skořicí byla k Darče o trochu blíž. Opět největší odměna, samozřejmě s velikou pochvalou. Do třetice  jsem již dala k Darče blížskleničku s negativem (copánkem). Správně ke skleničce přičichla, ale označila až tu se skořicí. Při dalších trénincích jsem postupně opět přidala i další skleničky až do počtu 6. Pro jistotu ale zatím začínám s rozlišením dvou (jedna s lákavým negativem) a až pak přidávám další.

 

30.12.

Dnes jsem využila kamarády na záchranářském tréninku na počátek nácviku diskriminace rukou. ( Řada z lidí, kdy pes prověřuje, kdo a v jaké ruce má vzorek. )

Původní myšlenka byla, že si Darča nejprve udělá řadu z plastových dóziček tak, jak je zvyklá (normálně položené na zemi) a až pak je chytnou pomocníci do rukou (stále na zemi). Nějak jsem to nedomyslela a jak byly dózičky lehké (a já blbec je ještě k tomu položila do trávy), staly se velmi nestabilní a když k nim Darča čichla, hned spadly. Takže jsem je hned nechala držet pomocníky. To bylo Darče úplně jedno, pracovala jako obvykle, pomocníci ji vůbec nerušili. Mohla jsem si odpustit nepovedený pokus s převrženou nádobkou. Příště bych také ráda začala nejprve bez lidí, ale zvolím těžší a stabilnější nádobky a lépe si ohlídám, kam je pokládám.

Další chybou bylo, že jsem do dóziček dala pěnovou výplň, co se používá do balíků. Darča se s ní ještě nikdy nesetkala a jak čouhala z krabiček, zkusila vzít do huby. Na povel pustila. Chyba byla, že jsem zvyšovala najednou více kriterií. Nenapadlo mě totiž, že změna výplně bude znamenat takové lákadlo. Příště musím opět seznamovat postupněji (s touto ,,hmotou" se Darča v životě nesetkala) a také nechat výplň v nádobkách trochu hlouběji. Darčina práce byla super, pomocníky se vůbec nenechala vyrušit.

Kromě řad jsme potrénovali i vzorek založený dvě hodiny. Takhle dlouho před hledáním skořice v terénu ještě nikdy neležela, takže jsem Darču poslala hezky kolmo na vítr aby byla brzy úspěšná. Moc hezky skořici dohledala (jeden vzorek jí dal víc práce, druhý měla téměř hned :-) i označila. Nenechala se vyrušit ani lidmi ani psy.

 

Trénujeme téměř denně, Darča má do práce chuť, hledání ji baví. Vydrží v pohodě hledat i 5 minut v kuse. Snažím se hodně měnit prostředí a rušivé vlivy.Na nejbližších trénincích (budou probíhat v okolí) mám v plánu čas postupně prodlužovat.

Kontakt

Jana Nečasová (Zíková), Petra Brodská

jchlumska@seznam.cz. p.jancickova@seznam.cz

p.jancickova@seznam.cz

606 390 049

Želiv 345
394 44

Hlavní 7
Větrušice
25067

Vyhledávání

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode